26. april 2019, petak, 6:45
Početna
Svijet
Kultura
Sport
Kolumna
Aktuelno
Društvo
Zdravlje
Nauči nešto novo
Stručni radovi
Nauči nešto novo
Pisanje za medije i pravila koja treba ispoštovati
Osobe koje rade za medije trebaju biti svjesne da sve što napišu ide u javni prostor i da podliježe kritici javnosti.
Piše: Adin Šabić / Datum: 15. juli 2017. 22:20

Prvi put kada uđete u fakultet gdje se izučava komunikologija ili žurnalistika naučit ćete prilikom upoznavanja s profesorima da se uvijek piše prvo ime, pa zatim prezime. Tako da u bilo kojem tekstu koji krenete pisati vodite se ovim pravilom. Kada je riječ o funkcijama određenih osoba (ministar, premijer, direktor itd.) one se uvijek pišu malim slovima i idu ispred imena i prezimena, te nema potrebe  odvajate ih zarezom od imena i prezimena.


Kada radite za novinsku agenciju ili novine, strana imena ćete prvo napisati po pravilima našeg jezika, a zatim ćete ih napisati u zagradi u izvornom obliku. Međutim, ako radite na portalu možete se odlučiti za jednu od ovih opcija, jer to nije toliko striktno u onlajn novinarstvu.  


Vijest ne treba počinjati vremenskom odrednicom, međutim, ako ja baš nužno naglasiti taj dio vijesti onda se to može uraditi, iako nije poželjno. Brojeve od jedan do deset pisat ćete slovima, dok ostale brojeve možete pisati ciframa. Ako govorite o nekim ogromnim iznosima novca zaokružite najbližoj cifri, jer mučno je čitati sve te brojeve. Ako se  radi o nekim doista bitnim podacima, onda ih možete zadržati u izvornom obliku. 


Uvod vijesti (lid) nikada nemojte počinjati citatom ili upitnikom. To je posebno pravilo koje se poštuje u agencijama, ali i ostali mediji bi ovo trebali uvažavati. Lid nam daje odgovor, tako da nam nije potreban upitnik.


Izbjegavanje titula (prof., dr., MA itd.) je opcionalno, ovisi od medija, mada bolje ih je izbjegavati. Vrlo je važno da se koristite jasnim rečenicama. Kada kažem jasnim, mislim da trebate izbjegavati pokazivati koliko dobro baratate terminima i koristiti se riječima koje svi mogu razumijete, ako već koristite neki pojam koji bi mogao zbuniti nekog, objasnite ga. 


Pišite vijest u sadašnjem vremenu: predsjedavajući Predsjedništva BiH Mladen Ivanić planira, a ne: predsjedavajući Predsjedništva BiH Mladen Ivanić je planirao. Trebate paziti kako se koristite prijedlozima (pored, osim). Pored moje kuće nalazi se škola (bukvalno), međutim, osim toga pričali su o ekonomskoj situaciji u BiH. Također izbjegavajte pisati "par dana", više pribjegavajte upotrebi "nekoliko dana". Može biti zaljubljeni par ili par cipela, ali je nekoliko dana, nekoliko ljudi itd. Razgovaraju o temi, a ne na temu; o pitanju, a ne po pitanju. Više koristite da se neko "usuglasio" oko nečega, nego da se "složio". Kada govorite o nekom novčanom iznosu izbjegavajte pisati "preko 12 miliona", a pišite "više od 12 miliona". Zapamtite: novinar nije sud, niti sudija, stoga nemojte nikoga optuživati ili osuđivati. 


Pazite kojim se terminima koristite prilikom pisanja o terorizmu. Izbjegavajte pisati islamski terorista, Islamska država itd., a pište: radikalista, ekstremista, organizacija Islamske države. Naslov pišite kratko i jasno. Nemojte u naslovu koristiti riječi poput: šokantno, ekskluzivno, senzacionalno itd., one odražavaju neukus i lahko novinarstvo.

 

Trebate biti svjesni da se u današnjim medijima većina ovoga ne poštuje, jer rade osobe koje nisu obrazovane za ovaj posao. Novinari se trebaju više družiti s gramatikom i pravopisom, jer smatram da oni to područje moraju dobro poznavati. Ko želi detaljnije da se informiše o tome kako treba pisati za medije, može koristiti knjige autora poput Dušana Slavkovića, Naila Kurtića, Siniše Kovačića i mnogih drugih koji su posebno pisali knjige o ovoj temi. Također toplo preporučujem da se koristite stranicom Mediacentar Sarajevo, naći ćete mnogo kvalitetnih sadržaja. Ako želite da se informišete više o medijima, možete se javiti na našu oficijalnu stranicu, pa vam možemo predložiti neke knjige. 

 
Sva prava pridržana © Marcus Fabius Quintilianus / 2019
Web design, development & custom CMS by Kahrić Kenan